Ve středu 30.6.2010 byl slavnostně otevřen nový most mezi Naloučany a Ocmanicemi. Přestřižení pásky se účastnili mj. hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek, starosta obce Naloučany František Netrda, ředitelka ÚRR Marta Sargánková, manažer technické přípravy OHL ŽS Brno, která stavbu provedla, Milan Raška a další pozvaní hosté. Součástí akce byl i společenský raut pro hosty.
Zde je shrnutí, zhodnocení a rekapitulace celé stavby a jejího průběhu od pana starosty:
Před rokem 1974 se spojení mezi obcemi, které jsou vzdáleny od sebe pouhých 250 metrů, uskutečňovalo brodem pod lávkou. Ta byla budována již před rokem 1900 jako dřevěná a v roce 1924 byly postaveny betonové pilíře pány Račickým, Coufalem a Mastným. V roce 1972 byla lávka postavena celoželezná, tak, jak ji znají současní obyvatelé. Ale zpět k mostu. Most byl dokončen v roce 1977 (reprodukční pořizovací hodnota výchozí, dle dobového mostního listu, byla 1 268 416,00 Kč). Podle pamětníků a podle porovnání skutečného stavu před zbouráním s původním projektem, došlo při výstavbě ke snížení nivelety založení mostu v důsledku hlubšího zatlučení pilotů o zhruba 40 cm. Tím se snížila propustnost vody mostním otvorem. Most byl o dvou polích, přičemž hlavní nosnou konstrukci otvorům tvořily prefabrikované nosníky KA-67/15. Při povodních v roce 1985 došlo k přelití mostovky vodou. Při povodních v roce 2005 a 2006 následovalo přebagrování náspu na ocmanické straně aby se neopakovala situace z roku 1985. Bylo zřejmé, že situaci je nutno řešit. V návrhu byly tři varianty:
Kraj Vysočina nechal posoudit most a záplavové území v obci Naloučany. Z výsledků bylo zřejmé, že ochrana spodní části obce spočívá ve dvou etapách:
Nový most se začal projektovat v roce 2007. Podle projektu společnosti IM-PROJEKT, projektanta Ing. Martina Vašáka - Inženýrské a mostní konstrukce, s.r.o., most zhotovila sekce Silnice a mosty závodu Dopravní stavby OHL ŽS, a.s.Bylo využito všech dostupných posouzených stavů a navržen most na stávajících krajních pilířích bez prostředního pilíře. S výstavbou mostu se začalo v červenci roku 2009. Při demolici bylo zjištěno, že stávající pilíře nejsou dostatečně pevné, byly proto také zbourány a založen nový most, což přineslo první zdržení vůči plánu výstavby. Pak následovala dlouhá zima, která znemožnila práce a přinesla další zdržení. Zde chci podotknout, že celá výstavba byla dobře koordinovaná a za pouhých šest měsíců, nepočítaje v to nucené přestávky, byl nový most otevřen k používání (1.6.2010). Příkladná spolupráce byla i při pokládce vodovodního potrubí (přívod vody z Ocmanic) pod chodníkem k novému mostu. Nejslabším článkem výstavby byly podle mého soudu dokončovací práce. Je pravdou, že výstavbě a zvláště dokončovacím pracem nepřálo počasí, ale i lidský faktor zde sehrál svoji úlohu.
Už během příprav mnozí občané kritizovali výstavbu nového mostu, po jeho současném dokončení však již většina z nich zastává opačný názor a stavba byla přijata pozitivně.
Investorovi - kraji Vysočina - byl předán nový most přes řeku Oslavu. Most mezi obcemi Naloučany a Ocmanice byl navržen tak, aby odolal i stoleté vodě. "Rozhodující pro náročnou stavební akci byla v tomto případě dotace Evropské unie a státu ve výši 24 mil. Kč, která byla kraji Vysočina poskytnuta prostřednictvím ROP Jihovýchod. Důležité je i to, že místo dlouhých devíti kilometrů po hlavní silnici to mají k sobě Ocmaničtí a Naloučanští zase pouze pár metrů," uvedl hejtman kraje Vysočina MUDr. Jiří Běhounek, při otvírání mostu 30.6.2010.
Nyní fakta:
Věřím, že most bude všem dlouhé roky dobře sloužit a přispěje k ochraně Naloučan před povodněmi.
František Netrda
starosta obce Naloučany
Podrobnosti si můžete přečíst zde na stránkách .
Zprávu o otevření mostu otiskly také .
Fotografie z události si můžete prohlédnout ve fotogalerii.